facebook_cc_by_2_0

Grattis Facebook 13 år - kommer vi åldras tillsammans?

Grattis Facebook, nybliven tonåring. Det känns som det var nyss vi loggade in första gången, men åren har gått och nu är Facebook en självklar del i svenskarnas digitala vardag. Men kommer det alltid vara så? Nu när uppstickare som Snapchat kommer och allt högre röster höjs om falska nyheter och filterbubblor.

Oj, vad tiden går, och så stor du har blivit! Ja, likt en något förvirrad farfar på födelsedagskalaset upptäcker jag att lilla Facebook gått och blivit tonåring. Det känns ju som igår vi alla loggade in för första gången och försökte förstå storheten i att tvingas inleda alla statusuppdateringar med ”Måns is…”.

Platsen vi är på

Under de här åren har Facebook gått från att vara en av nätets alla tjänster till att vara Tjänsten med stort T, den största, bästa och mest använda webbtjänsten av alla. En så självklar del av vår digitala vardag att ingen längre ifrågasätter om företag borde finnas där eller om ridklubben ska ha en grupp där för att diskutera. Facebook är platsen vi är på, och även om ”bara” två tredjedelar av alla svenskar är där någon gång är den siffran mycket högre bland svenskar mellan 16 och 55 år.

Bland unga människor är Facebook den viktigaste källan till information i allmänhet, och har gått om TV, radio och dagstidningar i år.
Ja, Facebook har i princip svalt alla andra communities, webbforum, diskussionsgrupper och chattar. Visst finns det en hel del av dem kvar, men aktiviteten flyttar allt mer in på Facebook, vilket självklart också lett till att en allt större del av pengarna som läggs på annonsering flyttat till Facebook.

Reklamen i flödet

Jag minns skriken från användarna när Facebook började med reklam i flödet, men nu känns det så naturligt att man inte ens reagerar på det längre. Och formen och innehållet i flödet i sig har ju ändrats radikalt, många gånger, utan att Facebook har tappat oss användare. Det i sig vittnar om en enormt fin fingertoppskänsla från Facebook och det är en fantastisk prestation i en värld där även små förändringar av användargränssnitt kan leda till stora tapp av användare.

Men naturligtvis har även denna tonåring vissa problem med sin tillvaro. Hur ska gränsen dras mellan kommersiellt innehåll och användargenererat innehåll? Hur kan engagemanget bibehållas och tävla med Snapchat och andra uppstickare?

Hur hanterar vi falska nyheter?

Och kanske svårast och viktigast av allt: Hur ska man hantera den virala spridningen av falska nyheter, som många påstår påverkade det amerikanska valet i Donald Trumps riktning senast.
Ja, den här tonåringen har sina egna problem med internet-acne. I takt med att Facebook vuxit upp och blivit den allra största sociala webbtjänsten och viktigaste källan till information för unga har också möjligheterna att sprida falska nyheter och desinformation via Facebook blivit allt större. Facebook kämpade länge emot idén om att de borde hjälpa sina användare att bedöma trovärdigheten i det som postas, men nu har man åtminstone delvis backat och tänker börja markera ”fejknyheter” i Tyskland för att försöka bättra på sitt rykte inför det stundande valet där.

Om det faller väl ut lär de rulla ut detta över hela världen och kanske är det första steget på vägen mot ett bättre nyhetsflöde på Facebook. Men det kan så klart också vara första steget till slutet för Facebook, om dess användare bestämmer sig för att de känner sig censurerade där, och börjar använda andra plattformar.

Kommer vi åldras tillsammans?

Så grattis på födelsedagen Facebook – jag ser fram emot din 18-årsdag när du kan släppa loss på allvar, och kanske kan vi fortsätta att åldras tillsammans? Kanske sitter jag där på äldre dar och postar på min vägg från ålderdomshemmet? Förhoppningsvis blir de bilder på mig själv som rynkig 92-åring då inte taggade som ”obehagliga bilder” eller ”fejk”. Den som lever får se.

Foto: Facebook’s Infection av Katie Sayer (CC BY-SA 2.0)

Etiketter: ,
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Måns Jonasson Digital strateg

Webbfantast som ansvarar för digital strategi på IIS. Måns har jobbat med webben sedan 1994 och har sedan dess drivit egen byrå, jobbat på flera olika communities samt på kommunikationsbyrå.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

Ingen har kommenterat artikeln ännu.