radio

Ny fullmatad statistikrapport från Nordicom

Nordicom har publicerat sin Mediebarometer 2016. Mediebarometern har gjorts ända sedan 1979, det finns med andra ord massvis med statistik som man kan titta på och göra jämförelser med.

Det är intressant att se på hur vanorna ändrats – eller inte ändrats – från det att internet började komma in i mitten på 1990-talet.

Mediebarometern är ett bra komplement till vår egen undersökning ”Svenskarna och internet”. I Svenskarna och internet frågar vi främst om hur ofta svenskarna använder en rad olika tjänster. Mediebarometern har sitt främsta fokus på användningen en vanlig dag (De frågar om vad personerna gjorde igår och även vad de gjorde senaste veckan).

Vi lyssnar lika mycket på musik nu som i slutet av 70-talet. Nu lyssnar vi på 40 minuter om dagen på lagrad eller strömmande musik, men då, 1979, lyssnade vi 21 minuter om dagen på kassettband och 16 minuter på vinylskiva.

Radio och TV minskar

Tv-tittandet på ”vanlig tv” har legat på i genomsnitt lite drygt 1,5 timme per dag under trettio års tid  (95 minuter 1981, 94 minuter både 1997 och 2013) men har de senaste åren sjunkit med en kvart till 74 minuter per dag 2016. Text-tv å andra sidan är stabilt på tre minuter om dagen. Filmtittandet, mätt som genomsnittligt antal minuter per dag i hela befolkningen 9-79 år har legat omkring tio minuter under de senaste 20 åren (1995 till 2016).

Användningstiden för att lyssna på radio (i hela befolkningen 9-79 år) har nästan halverats, från 132 minuter om dagen 1997 till 72 minuter 2016. Läsandet av kvällstidning på papper har minskat, från 12 minuter om dagen 1979 till två minuter om dagen 2016. Medan veckotidningsläsandet på papper ligger på samma nivå (omkring åtta minuter om dagen) nu som i slutet av 70-talet.

Likaså har vi ägnat lika mycket tid åt bokläsandet (18 minuter 1979 och 21 minuter 2016).

Användningen av traditionella medier i digital format ökar, från nio minuter om dagen 2012 till 38 minuter om dagen 2016.

Nyheter online

Om man bortser från nyhetskonsumtion på traditionella plattformar – som tv-program eller dagstidningar- och enbart ser hur räckvidden ser ut online för andra nyhetskanaler är det Facebook som har störst räckvidd.

En dryg femtedel av befolkningen tar del av nyheter på Facebook en genomsnittlig dag; bland ungdomar är det hälften. Därnäst kommer kvällstidningen online med en räckvidd på 16 procent i befolkningen, och 14 procent bland ungdomar. Även bland personer i yngre medelåldern, 25 till 44 år, är Facebook en relativt stor källa till nyheter, 34 procent. En dryg tredjedel av befolkningen tar inte del av några nyheter online en genomsnittlig dag.

De första resultaten från Mediebarometern finns att ladda ner här medan rapporten i sin helhet går att beställa av Nordicom här.

Etiketter: , Foto: RADIO av Jeff Holt (CC BY)
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Pamela Davidsson Chef, statistik och fakta Pamela är chef för området statistik och fakta på IIS. Hon ansvarar för portalen internetstatistik.se och studien Svenskarna och Internet. Tidigare har Pamela jobbat med marknadsstatistik på PTS och har en lång bakgrund inom telekommunikation från bland annat Ericsson och Televerket.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

Ingen har kommenterat artikeln ännu.