fb

Varför ger företag bort kontrollen till Facebook?

Många företag är i dag så förälskade i sociala medier att de är beredda att glömma allt de lärt sig om relationsbyggande med sina kunder och överlåter i stället helt kontakten till Facebook. Men hur bra är det egentligen?

Jag tillbringade nästan hela sommaren tillsammans med min familj i USA. Att plötsligt ha hundratals kanaler av amerikansk tv är spännande i en hel kvart, tills man ledsnar på att reklamavbrotten kommer var tredje minut. Men under reklamen la jag snart märke till något intressant: nästan alla företag avslutar precis som vanligt sina reklamfilmer med sitt visuella visitkort – logotyp, slogan och självklart en hänvisning till deras webb. Men det har hänt något märkligt sedan förra året när jag var här.

Facebooksidan viktigare än företagets webbplats

Jag märker att det är väldigt många som inte längre hänvisar till sin egen webbplats utan till ”sin sida” på Facebook. Jag skriver ”sin sida” inom citationstecken eftersom det verkligen inte är företagets sida man hänvisar till, utan en sida hos ett annat företag, en sida som de själva har väldigt begränsad kontroll över.

Jag bestämmer mig för att börja räkna. Under de närmaste avbrotten sänds 20 reklamfilmer. 16 av dem har bara en Facebook-länk, två har företagets egen webbsida (men båda har en liten Facebook-ikon i bild – för säkerhets skull) och två har ingen webbadress alls.

Stor risk att kunden tappar tråden

Det här gör mig väldigt konfunderad. Man lägger miljontals kronor på att få sina reklamfilmer sända i tv, men väljer sen att skicka kunden till Facebook i stället för till sin egen webbplats, och jag frågar mig förstås: ”varför”?

Om man nu, mot förmodan, lyckas så väl med sin reklamfilm att tittaren bestämmer sig för att ta reda på mer information, är verkligen det bästa sättet att skicka personen in på Facebook, där risken är extremt stor att denne genast tappar tråden av allt annat innehåll som pockar på uppmärksamhet?

Vi har sett det förut

Facebook har förändrat sättet på hur allmänheten ser på internet, och framförallt på communities på webben. För väldigt många är Facebook närmast synonymt med webben, och det är tydligt att många företag i USA nu är så förälskade i sociala medier att de är beredda att glömma allt de lärt sig om relationsbyggande med sina kunder och i stället helt överlåta kontakten till Facebook.

Jag känner igen mönstret. Senast var det köpta sökord hos Google. Något år innan dess var det MySpace som gällde. För ännu längre sedan var det nyckelord på AOL. Varje gång utropas domännamnets död och varje gång har domännamnen överlevt, trots hoten.

Möjligheten att bestämma begränsas

Jag tror inte att det handlar om varumärken så mycket som det handlar om kontroll. När ett företag skickar sina kunder till Facebook tappar de också nästan alla möjligheter att bestämma vad och hur företaget ska kommunicera med kunderna. Om Facebook bestämmer sig för att ändra utseende på sidan kan företaget inte göra så mycket åt det.

Ganska snart tror jag att de flesta kommer att inse att de inte har något att tjäna på att helt blint dumpa alla sina surt förvärvade kontakter på någon annan än sig själva.

Och ett eget domännamn är fortfarande det bästa sättet att behålla full kontroll över sin digitala identitet.

 

Läs mer på vår webb:

Läs mer på andra webbsidor:

Etiketter: , , , , , , , , Foto: facebook business av Sean MacEntee (CC BY 2.0)
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Måns Jonasson Digital strateg

Webbfantast som ansvarar för digital strategi på IIS. Måns har jobbat med webben sedan 1994 och har sedan dess drivit egen byrå, jobbat på flera olika communities samt på kommunikationsbyrå.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

  • Henrik Löwenhamn 29 augusti 2011, kl 14.19

    I USAs fall har det ju mycket med kulturen att göra. Att AOL var så ledande.

    Annars håller jag med, varför betala dyra pengar för att marknadsföra Facebook?

    Svara
  • Esse 29 augusti 2011, kl 15.09

    Jag tror mycket handlar om att marknadsavdelningarna inte behöver blanda in de, stundtals, långsamma, it-avdelningarna för att få något gjort om de använder externa tjänster så som Facebook.

    Svara
    • Måns Jonasson
      Måns Jonasson 29 augusti 2011, kl 15.40

      Ah, där har du en poäng. Ännu ett sätt att komma runt IT-avdelningen.

      Svara
  • Charlotte Love 30 augusti 2011, kl 11.05

    Facebook är nära kundens medvetande. Alltså är det företagen/organisationerna som använder sig av Facebooks varumärke för att närma sig kunden och på så sätt dennes relationer osv osv. Jag tror företag i framtiden kommer att bli bättre på att bygga relationsskapande tjänster inom sin egen webbplats, dock integrerade med sociala plattformar.

    Svara