Spaning 2013

Det händer på internet under 2013

Förra året fick jag äran att ge mig på att försöka förutspå vad som skulle komma att hända på nätet under 2012. Nu går det att läsa det inlägget med facit i hand och jag kan konstatera att jag hade både rätt och fel. Oförskräckt ger jag mig nu åter ut på hal is och försöker gissa vad som kommer att hända under de närmaste tolv månaderna, år 2013.

Media

2012 blev året då den svenska videomarknaden verkligen började röra på sig. På hösten stod plötsligt lanseringarna av strömmande film- och tevetjänster som spön i backen och vi har nu fått en hel drös att välja mellan: Netflix, FilmNet, HBO och allt vad de heter. Sverige hamnade tidigt lite på efterkälken eftersom vi är en lite för liten marknad för att vara riktigt intressant för mediajättarna, men en tjänst som dök upp under 2012 och som är riktigt intressant är Magine. Jag har testat lite grann, men tjänsten är fortfarande i betastadiet och inte riktigt ”framme” än. Jag har däremot sett att de tänker lansera en app för Samsungs teveapparater, och nu börjar vi närma oss kärnan i den här första gissningen:

2013 blir året då mediaspelaren slår igenom på allvar

Redan nu finns det många som har Apple TV, Boxee Box, Popcorn och alla möjliga slags mediaspelare vid teveapparaten i vardagsrummet. Du kanske inte har hoppat på den här trenden än, men i år kommer väldigt många fler att skaffa en spelare av något slag. Eller kanske skaffar de ingen spelare alls, utan börjar använda en iPad eller annan platta som dedikerad mediespelare. Eller så kanske de köper en teve med inbyggda mediaspelarfunktioner.

Det mest spännande på det här området kommer så klart från Apple, som i flera års tid viskat om att de funderar på hur de kan revolutionera tevebranschen. På sistone har Apple själva börjat prata lite mer om det här, så kanske blir det under 2013 som vi får se en Apple-teve på allvar, och när det händer blir det åka av! Konkurrenten Samsung finns redan på banan, men av det jag sett är det inget som imponerar. Men räkna med att när Apple dyker upp kommer det att bli en helt annan match.

Nätfrihet

Förra året skrev jag att jag trodde att vi redan i år skulle få en stark lagstiftning i USA som svar på upphovsrättsindustrins klagan på internet. Det blev lyckligtvis inte så, och man verkar faktiskt ha lärt sig av problemen med SOPA och PIPA från 2011.

Striden om ett öppet internet är däremot inte över. Där hoten förut har kommit från mediabolagens jurister har det glidit mot att allt fler stater ser möjligheter att stoppa revolutioner med hjälp av lite begränsningar på internet inom landets egna gränser, och antalet attacker mot nätet som kan ses som regelrätt ”cyberkrig” ökar också hela tiden. internet har helt enkelt mognat lite, och de branscher som förut såg nätet som ett hot mot sin existens har långsamt börjat lära sig hur de ska göra för att anpassa sig till den nya digitala verkligheten.

Samtidigt börjar talet om regleringar av nätet bli allt starkare, och även här på hemmaplan har det ibland förts diskussioner om regleringar av innehåll på nätet. Den här trenden fortsätter under 2013, men den stora skillnaden är att diskussionerna nu sker mer i det dolda. Visa av erfarenheten har filtrerings- och regleringsivrarna insett att det inte är någon bra idé att dra på sig stora protester. Jag tror därför att risken är ganska stor att vi under 2013 får se mer av cyberkrig. Kanske får vi också avslöja någon av de första större kommersiella attackerna, där ett företag försöker blockera ett annat företag från internet i syfte att skaffa sig konkurrensfördelar. Jag tror att den här typen av skumraskaffärer redan pågår, men att vi inte avslöjat någon med fingrarna i syltburken än.

Webbteknik

Det är talande att när jag skrev förra årets inlägg nämnde jag inte responsiv design alls. Begreppet fanns visserligen, men var fortfarande ganska nytt. Under 2012 blev det en av de allra hetaste webbtrenderna, och vi på .SE har haft responsiv design som grundkrav på de webbplatser vi byggt under året. Det känns som att slå in en öppen dörr att säga att responsiv design blir en given trend även under 2013, så jag måste gräva lite djupare för att gissa vad som kommer under nästa år.

Jag är lite optimist här och tror att utvecklingen fortsätter att gå mot en öppnare webb. Vi som förespråkar webb före app har haft ett lite svårt år, då exempelvis Facebook väldigt publikt gick ut och sågade HTML 5 som ett alternativ för sin mobilapp. Jag hör till dem som konstant svor över hur långsam Facebook-appen var i min telefon, så jag blev glad när Facebook till slut släppte en ny, snabb app, men samtidigt ledsen eftersom jag verkligen tror på att öppen webb är enda vägen framåt, även om vi tydligen inte är riktigt framme än.

2013 börjar vi på allvar se migrationen från appar till webb

Börjar inte app-hysterin avta lite nu? Eller är det bara jag som tröttnat på att jaga appar? Jag märker att jag spenderar mer och mer tid i min mobila webbläsare och mindre och mindre tid i appar. Det handlar lite om vanan – på datorn är man van vid att kunna göra allt på nätet i sin webbläsare, och att i mobilen behöva ladda ner separata appar för snart sagt varje tjänst man använder känns bakvänt och tradigt. Det företag som år 2013 inte har en riktigt bra mobilwebb – med fördel en hel webb byggd responsivt så att hela sajten finns tillgänglig i mobilen – kommer att få det allt svårare att locka besökare i takt med att en ännu större andel av besöken kommer från mobila enheter med mindre skärmar. Och om du bedriver någon form av e-handel år 2013 utan mobilvänlig sajt är det nog dags att tänka om – rejält.

3D-skrivare

Har du sett en 3D-skrivare jobba någon gång? Det är fascinerande. En 3D-skrivare är en maskin som kan ta ett material och forma det till nästan vad som helst. Resultatet är att du kan ta en ritning av ett föremål och få det ”utskrivet” i plast, metall eller något av de material som 3D-skrivare för tillfället klarar av att hantera.

Än så länge är det både dyrt och komplicerat. Men det finns redan flera tjänster på nätet dit du kan ladda upp din egen 3D-ritning och välja material för att sedan få det färdigutskrivna objektet postat till dig. Det här är ju perfekt för arkitekter och andra som vill få fysiska modeller av det de jobbar med, kanske innan de sätter igång med produktion i full skala.

Men riktigt spännande blir det i framtiden, när vi alla har 3D-skrivare i hemmet och kan skriva ut nästan vad som helst snabbt och billigt. Vill du ha en pizza? Skriv ut den. En ny bil? Skriv ut den. Är detta science fiction? Ja, i dag är det så. Men utvecklingen går nu med en rasande fart, och det är inte särskilt långsökt att tänka sig att vi kommer att se detta under vår livstid.

Jag tror att 2013 blir året då 3D-skrivare blir vanliga på museer, utställningar och andra konstinriktade platser. Det är också under 2013 vi får se något eller några riktigt stora företag (jag tittar på er, LEGO!) köpa in sig i 3D-skrivarindustrin och börja forska på möjligheterna att sälja 3D-skrivare till hemmen i stället för att sälja själva prylarna.

Riktigt spännande blir det om man börjar fundera på hur man kopplar 3D-skrivare direkt mot internet. Tänk dig att du får hem en liten 3D-skrivare om du tecknar ett abonnemang på plastbitar till byggsatser från en stor tillverkare. Förutom att kunna skriva ut alla bitar du behöver för din byggsats kan du varje dag få en helt nydesignad bit automatiskt utskriven. Det blir lite som en sådan där adventskalender med leksaker i luckorna, fast varje dag.

Spel

Under flera års tid har utvecklingen gått rekordsnabbt mot onlinespel. Först började ”vanliga” dator- och konsollspel få onlinespel som en extra bonus. Sen kom de rena onlinespelen som inte gick att spela utan internet. Nu har nätet blivit så integrerat med spelen att spelarna närmast förväntar sig åtminstone online-hiscorelistor och sociala funktioner även om själva spelandet fortfarande görs på egen hand.

Men det som kastat om branschen mest på senare år är förflyttningen av själva distributionen av spel från fysisk skiva till nätleverans. Nedladdning i olika former har gjort att vi snart sett den sista spelbutiken slå igen sina portar eftersom kunderna helt enkelt inte handlar spel över disk längre. Och flera av de gamla klassiska speltillverkarna får troligen snart också slå igen butiken om de inte orkar svänga om snabbt nog.

Nintendo, som länge varit minst sagt ovilliga att ge sig på onlinespel, ser ut att drabbas hårdast. Länge var man kungar på handhållna spel, men eftersom man styvnackat vägrat att ge sig in i den stora smartphonemarknaden har uppstickare som Angry Birds kunnat kamma hem ordentligt på Nintendos frånvaro. Det här kommer att bli väldigt dyrt för den japanske jätten och 2013 kan vara året då företaget som grundades redan 1889 går i konkurs.

Utanför den handhållna marknaden är jag övertygad om att vi står inför en revolution till. I dagarna släpps Ouya, det första seriösa försöket att skapa en spelkonsoll med Android under huven. Jag tycker det är superspännande, och den potentiella marknaden är enorm eftersom det redan finns massor av spel utvecklade för Android som går lätt att konvertera till konsollbruk. Och riktigt spännande blir det när Apple till slut släpper på sin AppStore till sin lilla Apple TV – något som jag är övertygad om kommer att ske under 2013.

Det finns redan miljontals Apple TV-apparater kopplade till TV-apparater över hela världen, och när det blir möjligt att köpa spel och spela dem direkt på teven kan Apple och Google helt slå undan benen för Sony och Microsoft som äger konsollmarknaden just nu.

Sakernas internet

Under årets internetdagarna byggde jag och min kollega Richard Brattlund ett spel – You’ve Been Tagged! – som använde sig av RFID-chip för att skapa en fysisk länk mellan en person och en plats. Mobiler har nu länge haft positioneringstjänster och du kan ”checka in” på platser med Facebook och andra applikationer, men det är inte alls samma sak som att fysiskt befinna sig på en plats.

Sakernas internet började vi fundera på här på .SE för ett antal år sedan, och jag tror att det är under 2013 som vi ser utvecklingen på det här området ta fart på allvar. Du har troligen redan ett antal ”smarta” chip i din plånbok. Det som saknas är kopplingen mellan prylarna. Tekniken är vid det här laget både billig och beprövad, och om jag och Richard kan hacka ihop ett RFID-baserat spel kan vem som helst göra det.

Här finns det massor att göra, och en gigantisk marknad för den som kommer på riktigt smarta sätt att koppla ihop personer med saker, och sakerna med nätet. Än så länge är det lite lekstuga över försöken att få prylarna att ansluta till nätet av sig själva, och vi väntar på den första riktiga ”killer-appen”. Jag hoppas och tror att den kommer under 2013.

Sociala medier

En av de mest tydliga trenderna under 2012 var inbromsningen av tillväxten i sociala medier, vilket även blev tydligt i årets Svenskarna och internet. Det är kanske inte så konstigt – alla som har intresse av umgänge på nätet har rimligen skaffat sig konton nu, och det vi kommer att få se är troligen snarare en generationsväxling där det tillkommer nya användare bland barn och ungdomar samtidigt som äldre icke-användare försvinner från statistiken. Men utöver inbromsad tillväxt – vad kommer att hända nästa år?

2013 blir året då antalet aktiva svenskar på Facebook dramatiskt vänder nedåt

Jag sticker fingret i luften och förutspår att den allmänna Facebook-backlash som redan inletts kommer att uppnå stormstyrka under 2013. Det har helt enkelt blivit fler och fler i min omgivning som antingen helt avregistrerar sig från Facebook, eller åtminstone slutar använda sajten. En viss leda och trötthet har säkert uppstått, men först och främst är det Facebooks egna misstag som leder till att användarna vänder sig från tjänsten.

Bruset från Facebooks tredjepartsapplikationer har ökat konstant sedan Facebook bestämde sig för att öppna väggen för poster från sådana för ett antal år sedan. Vi har drunknat i meningslös information – postningar från Mafia Wars, Spotify och olika varianter av ”vilken 80-talstevesåpakändis liknar du?”. Hela tiden har antalet tjänster som agerar passiva postare ökat, det vill säga de tjänster som tycker att de är så viktiga att de ska posta precis allt som deras användare gör på Facebook helt automatiskt.

Dessutom har antalet företag som har egna Facebooksidor ökat dramatiskt under de senaste åren, och därmed även antalet statusuppdateringar och bilder som dyker upp från företag istället för dina vänner i ditt flöde. Den här utvecklingen har långsamt lett till en allmän attitydförändring hos många Facebookanvändare. Man har slutat se Facebook som en öppen och fri mötesplats för vänner, och börjat se det som den kommersiella spelare det faktiskt är. Det här leder till att fler och fler börjar uppleva det de ser på sin egen Facebook-wall som spam snarare än socialt innehåll.

Liknande utveckling väntar på Instagram när fler och fler företag registrerar sig för att posta på det sociala fotonätverket. Den stora frågan är kanske om vi användare vill ha företag i våra privata cirklar eller inte? Jag tycker att det finns stora fördelar med att få riktad information från de företag jag har ”gillat” på Facebook, men jag är samtidigt rejält trött på att få spam-liknande reklam i mitt flöde bara för att någon av mina Facebookvänner har gillat ett annat företag.

Möjligheten till filtrering finns ju, men ligger konstant hos oss mottagare, och jag tror att allt fler helt enkelt väljer att bara sluta använda de tjänster som man börjar känna är för ”brusiga”, som Facebook.

Allt, genast

Under denna något kryptiska rubrik döljer sig något som jag tror kommer att bli stort under 2013. Vi blir allt mer vana vid att få allting serverat genast, utan dröjsmål.

Internet och webben har gjort oss väldigt otåliga. Vi börjar allt mer förvänta oss att allting ska ske i realtid, vara 100% nåbart och uppkopplat och vi får mindre förståelse för att saker ska ta tid på sig. Vi ser effekterna i frustrationen som uppstår när du försöker ringa någon men den inte svarar i telefon, eller när du mejlar och inte får svar på flera timmar. Vi har helt enkelt vant oss vid att teveprogrammen, nyheterna och nästan allt annat vi behöver är tillgängligt absolut alltid och konstant.

Alldeles nyligen lanserades tjänsten Swish där man med en mobilapp enkelt kan föra över pengar till andra. Att föra över pengar är ju inget nytt, det har man kunnat i alla internetbanker sedan 90-talet, men det som är nytt här är att det sker utan väntetid, det vill säga i det här fallet att du inte behöver vänta en bankdag för att överföringen ska genomföras.

Jag tror att vi kommer att få se fler applikationer som ligger som egna lager ovanpå andra, gamla och långsamma system, precis som bankernas Swish. De kanske inte kan bygga om sina tröga system för att passa dagens krav på direktöverföringar, så istället för att vänta på att de systemen ska hinna moderniseras har de byggt ett helt separat system som för användaren beter sig på ett förväntat sätt, nämligen att pengar överförs direkt mellan användarna.

Vilka andra långsamma system finns som är redo för att byggas om på det här sättet? Jag tror att det finns massor av applikationer och tjänster som idag är onödigt långsamma på grund av tekniska begränsningar, och som skulle må bra av ett helt nytt grepp där man bygger utifrån och in istället för tvärtom. Att ta användarnas behov på allvar istället för att alltid utveckla tjänster utifrån de tekniska begränsningarna. Varför måste jag till exempel fortfarande vänta på en paketavi från Posten om jag inte beställt från en e-handlare som har mitt mobilnummer? Posten borde kunna koppla ihop mitt namn och min adress med min e-postadress och avisera digitalt. Men för att göra det måste systemen digitaliseras från grunden – eller så måste någon bygga ett nytt system på utsidan av det gamla. Det är möjligt så klart, om man verkligen vill.

Ledordet för 2013 kommer alltså att vara ”allt, genast” och med det vill jag önska er ett gott 2013!

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Foto: Det händer på internet 2013 av Jesper Wallerborg (CC BY 2.0)
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Måns Jonasson Varumärkesansvarig Webbfantast som ansvarar för varumärkesstrategi på IIS. Måns har jobbat med webben sedan 1995 och har sedan dess drivit egen byrå, jobbat på flera olika communities samt på kommunikationsbyrå.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

  • Åsa 4 januari 2013, kl 17.40

    Intressanta betraktelser. Litet väl mycket Apple-reklam tycker jag nog. Det räcker för Apple att viska så höjs de till skyarna men Samsung som har något att visa sågas. Inget problem att den stora idésprutan hos Apple har avlidit?

    Svara
    • Måns Jonasson
      Måns Jonasson 8 januari 2013, kl 13.49

      Hej Åsa. Lite rätt har du, det kan bli lite väl mycket Applehyllningar från mig, där får jag försöka skärpa mig!

      Däremot står jag fast vid att det som finns på marknaden idag inte är särskilt imponerande, vilket också visas tydligt av att det inte riktigt får något stort genombrott. Jag gillar verkligen enkelheten och smidigheten hos Apple TV, och därför tror jag att det blir riktigt spännande när de bestämmer sig för att låta möjligheterna hos lådan blomma ut fullständigt.

      Svara