Det händer på internet under 2012

Av Måns Jonasson den 13 januari, 2012

Det är alltid spännande att blicka framåt och försöka sig på gissningar om vad som kommer i framtiden. Det går att göra det ganska lätt för sig och gissa på vad som kommer om 20 eller 50 år, men det är desto svårare att försöka sig på att säga vad som kommer inom det närmaste året. Jag har ändå gjort ett försök att sia om vad som kommer att hända på nätet under 2012.

Webbteknik

Under 2011 hände mycket på det här området. I ett slag gav Adobe uppslaget om Flash på mobilerna och Microsoft la ner sin konkurrerande teknik Silverlight för att satsa fullt ut på HTML5 istället.

HTML5 är egentligen inte en teknik, utan ett samlingsnamn för ett antal nya webbtekniker som tagits fram för att göra det möjligt att skapa moderna applikationer direkt på webben. 2012 kommer ännu fler sajter bygga på HTML5-teknik, och Flash kommer efter året att vara hopplöst omodernt för allt utom annonsering och vissa videospelare.

I takt med att svenska webbplatser moderniseras och får nya sociala verktyg blir det tyvärr allt sämre med hastigheten och prestandan på dem. Det är ett ökande problem att sajter är dåligt optimerade, och det är nästan omöjligt att få koll på vad det egentligen kostar samhället i ökade laddningstider och överföringsmängd. Får jag hoppas på något för 2012 så är det att fler webbansvariga tar sig tiden att analysera sina webbplatser, lära sig mer om webboptimering och varför det är viktigt, och att lyssna på sina utvecklare. Kunskapen finns där ute, men kvalitetsmedvetandet är för lågt hos beställarna!

Domäner

2012 blir året då vi får se ett antal nya toppdomäner, åtminstone på pappret. Ansökningstiden för nya toppdomäner hos ICANN öppnade redan den 12 januari, och det är verkligen vidöppet för gissningar om hur det kommer att gå. Vi vet redan att det kommer att komma ett antal ansökningar, av blandad karaktär. Jag har sett en presentation från till exempel dot free som tänker erbjuda domännamn helt gratis under toppdomänen ”.free” – om de nu får den.

Och det är klart att helt gratis domännamn är en av alla möjligheter för framtiden, även om det inte gått så bra hittills för de som tidigare försökt, då det snabbt blivit fullt med spamsajter, avindexerats från Google och värdet på gratis domännamn därmed sjunkit dramatiskt. Från noll, om det nu är möjligt.

Så vad kommer att hända med .se och alla andra ”gamla” toppdomäner? Det är omöjligt att säga på lång sikt, men jag törs i alla fall spå att 2012 blir ännu ett rekordår när det gäller antalet registrerade domäner under .se, oavsett hur det går med nya toppdomäner.

Det finns också en viss chans att hela processen med nya toppdomäner avstannar då starka röster inom amerikanska staten verkar mycket tveksamma till hur ICANN skött det hela. Nu börjar det nog snart bli för sent att dra i handbromsen, men jag skulle inte bli väldigt förvånad om Obamas ”cyber-tsar” eller någon annan från vita huset bestämmer sig för att plötsligt sätta ner foten i frågan.

Nätfrihet

Under 2012 kommer nya lagförslag som liknar SOPAPIPA eller ACTA att göra livet surt för oss som värnar om internets frihet och friheten på internet. Lagstiftarnas försök att begränsa friheten på internet känner inga gränser och upphovsrättsföreträdarna blir allt fräckare och modigare i sina uttalanden. När det inte ens verkar bita på lagivrarna att Vint Cerf och andra internetlegender uttalar sig till stöd för ett fritt internet så blir åtminstone jag orolig och undrar hur det hela ska sluta.

Jag misstänker att åtminstone amerikanska lagstiftare inte kommer att ge sig förrän de får igenom en lag som på något sätt ger dem större möjligheter att reglera nätet. Även om det är rätt troligt att SOPA kommer att stoppas efter att protesterna på nätet växer sig allt för starka är jag övertygad om att antipiratlobbyn är alldeles för stark på sikt.

Jag gissar att 2012 blir året då vi får se en eller flera nya lagar faktiskt slinka igenom trots starka protester både i USA och Europa på området.

Vad blir då effekten av detta? Troligen inte så mycket till att börja med. Det går uppenbarligen alldeles utmärkt redan idag för amerikanska myndigheter att stänga ner webbsidor på lösa grunder. Men med de nya lagarna i bagaget kommer vi ännu ett steg längre ifrån det öppna internet, och förtroendet för rättssäkerheten urholkas ytterligare när det blir enkelt för upphovsrättsorganisationer och myndigheter att tekniskt stänga av webbplatser med endast misstanke om upphovsrättsintrång.

För Internetstiftelsen och Sverige kan det dock märkligt nog bli bingo. Så länge vi inte har liknande lagstiftning här hemma blir det säkrare att ha en .se-domän än till exempel en .com-domän eftersom exempelvis SOPA:s långa arm inte når sajter som hostas utanför USA.

DNSSEC

Plötsligt händer det. Efter flera år då vi haft svårt att få igång tillväxten av DNSSEC-signering av domännamn under .se flög champagnekorken ur i slutet av 2011 och vi gick från cirka 5000 signerade domännamn den 1 december till 166000 den 31 december.

Under 2012 fortsätter Internetstiftelsens samarbete våra registrarer för att få till ännu fler signeringar i zonen. Jag hoppas att vi kan uppnå minst en fördubbling av dagens siffra till slutet av 2012.

Betalningslösningar

Det är ingen högoddsare att 2012 kommer att bjuda på flera nya försök att ta betalt på. Under 2011 fick vi upp ögonen för Bitcoin som försökte skapa en helt ny digital valuta. Det försöket verkar inte riktigt gå vägen, men under 2012 kommer minst ett par alternativa betalningssätt mer eller mindre kopplade till internet och webben att dyka upp.

Apple kommer troligen att använda sin enorma kundstock med inmatade kortuppgifter till att sno åt sig en större del av kakan. Det skulle förvåna mig mycket om inte nästa version av iPhone kommer med en inbyggd lösning för att göra betalningar utanför nätet, antagligen med någon form av NFC eller motsvarande.

Det finns också mer eller mindre enkla sätt att koppla betalningar i fysiska butiker till mobiltelefoner, till exempel genom att använda QR-koder där du i butik helt enkelt fotar av en QR-kod på en skärm och via en app ger butiken rätt att dra pengar från ditt kort.

Under 2012 kommer vi att få se mer eller mindre kreativa försök att ändra konsumenternas beteende i fysiska butiker. Här i Sverige kan man redan betala parkering och bussbiljetter med SMS. Kanske är tiden mogen för en verklig mobil betalningsrevolution i år?

Media

Spotify lanserade i USA under 2011 och kriget mellan musiktjänsterna går på högvarv. I USA är Apples iTunes relativt ohotad herre på täppan, men i takt med att fler och fler blir uppkopplade med iPhone och Android-mobiler ändras beteenden och därmed behoven hos användarna.

Den betalningsmodell som hittills gällt, där man fått betala för varje sång man vill lyssna på kommer under 2012 att bli uppenbart ohållbar för iTunes, och om man bara får avtalen på plats kommer iTunes att öppna upp för fri streaming av hela sitt bibliotek för en fast månadskostnad, vilket i ett slag gör det väldigt tufft för Spotify och andra streamingtjänster.

På teve- och filmsidan fortsätter mediabolagen under 2012 att köra huvudet i sanden och hoppas på att de ska kunna konvertera alla DVD-köpare till digitala exemplar-köpare. Det är en kamp som de kommer att förlora, men inte redan i år.

Jag börjar redan se tydliga tecken på att beteendet bland konsumenterna håller på att ändras, och nu även bland de som inte är särskilt teknikmedvetna. Man använder SVT Play och andra streamingtjänster allt mer och ställer sig frågande till varför man egentligen ska betala ett kabel- eller satellit-teve abonnemang när nästan allt man vill se finns på nätet.

Det här kommer på sikt att tvinga mediebolagen att släppa allt sitt material för streaming, helt enkelt för att det är där konsumenterna kommer att visa sin betalningsvilja. Det kommer dock att ta tid, för de har investerat vansinnigt mycket pengar i motsatsen.

Sociala medier

Nej, sociala medier är ingen fluga, och det kommer ingen allmän backlash mot sociala medier under 2012. ”Sociala medier” är bara ett relativt nytt namn på en väldigt gammal företeelse, nämligen människors inneboende drift och vilja att skryta, spana på presumtiva partners och tigga uppmärksamhet.

Innan vi kallade det sociala medier kallade vi det chattar, forum och BBS:er. Och innan dess fanns Heta linjen, kedjebrev och anslagstavlor. Och innan pappret uppfanns dök statusuppdateringarna upp på stentavlor placerade vid stora vägar där vikingar postade sånt som de ville att andra vikingar skulle beundra dem för.

Men jag tror att 2012 blir året då tillväxten i befintliga sociala medietjänster kulminerar. Likt gräshoppesvärmar drar användarna ständigt vidare i jakt på ”nästa grej”, och främst Facebook riskerar att tappa mängder av anseende under 2012. Det är talande att våra största medier nu börjat bevaka Facebook med vinkeln att tjänsten är ett hot mot vår personliga integritet. Hittills har det varit ett fåtal ”foliehattar” som skrikit om faran med att lämna ut sitt liv i sociala medier, men under 2012 börjar allt fler svenskar dra öronen åt sig och bli mer tveksamma till hur de publicerar sitt digitala liv.

Med det sagt är det här ingen skuta som vänder snabbt. Även under 2012 kommer Facebook och Twitter att vara de absolut största och omtalade sociala medierna i Sverige. Och även detta år kommer folk att göra bort sig genom att posta saker på Facebook de inte borde.

Vad kommer då istället för Facebook? Under 2012 tror jag att ett antal olika tjänster kommer att dyka upp med enda syfte att stjäla användare från Facebook. Några kommer att göra det genom att bygga en snarlik tjänst, som Google Plus, men det största hotet mot Facebook skulle jag önska vore distribuerade tjänster som gjorde det onödigt att använda en central hubb för att kommunicera. Det finns redan flera försök till att skapa distribuerade sociala nätverk, men det blir svårt att göra något som får ett så stort genomslag som behövs på kort tid utan att använda befintliga kanaler.

Jag tror därför att det troligaste är att det dyker upp ett helt nytt användningsområde, på en ny tjänst som kan locka användare att hoppa överInstagram är en av tjänsterna som har lyckats bra under 2011. Jag tror att nya tjänster kring delning av bilder, filmer och annan personlig media är nyckeln till framgång här. Den som tar fram en tjänst som gör det roligare att dela innehåll än det är på Facebook, samtidigt som man har möjlighet att ta med sig alla sina Facebookvänner kan slå hål på Facebooks dominans under 2012.