Därför plockar .SE marknadsandelar

I går gav ICANN grönt ljus för nya toppdomäner, något som kommer att förändra internet och domänmarknaden i grunden. Därför kan det vara intressant att titta på hur läget är just nu. Varje år tar .SE allt fler marknadsandelar från andra domäner – de stora förlorarna är .com och .eu.

Tidigt i går morse svensk tid blev det klart att ICANN beslutat att godkänna nya toppdomäner. Och redan har till exempel Tokyo aviserat att det kommer att ansöka. Det kommer att bli spännande att se hur de nya toppdomänerna påverkar .SE.

För någon vecka sedan publicerade vi vår årsredovisning för 2010. Statistiken sammanställs baserat på externa källor (Zooknic och genom publik information från respektive toppdomäner). På sidan 17 skrev vi om marknadsandelar på den svenska marknaden. Då var andelen 61 procent.

Diagramet nedan är en uppdaterad översikt för kvartal 1 2011 och visar följande:

Med tanke på att .SE hade en marknadsandel på 46 % 2005 har vi en trend där vi vinner 2-3 % marknadsandelar varje år. Men, om vi vinner så måste någon förlora. Tittar man över en längre tid (3-4 år) så är det tydligt att de stora förlorarna är .com och .eu.

.com har imageproblem

Varför? Jag har ett par förklaringar som jag tror är bidragande orsaker till att .com minskar i Sverige. Själv ser jag att .com inte har den ”stjärnstatus” som den hade för några år sedan. Då var internet och webben mer förknippat med .com, och .com var också billigare än till exempel .se.

Sedan dess har .com blivit mer och mer en toppdomän som förknippas med en sämre kvalitet. Den anses vara ”mindre säker”, det visar den senaste McAfee rapporten tydligt.

.com har helt enkelt imageproblem. En avsaknad av en aktiv marknadsföring av Verisign (det bolaget som driver .com och .net) i kombination med en gradvis ökning av priserna för .com kommer troligen förstärka den nedåtgående trenden.

Förlorare nummer 2, .eu kom med raketfart in i statistiken 2006. Från 0% till 8%. Men sedan då?

.eu har fullständigt tappat mark i Sverige och den nuvarande marknadsandelen är i dag bara hälften av vad den europeiska toppdomänen hade vid lanseringsåret.

.eu betydligt större i andra länder

Att priset inte spelar en allt för stor roll syns om man inser att .eu kan köpas för en billig peng. Kanske är .eu ett exempel på svenskarnas hat-kärleks-förhållande gentemot EU? Vem vet? .eu är i vilket fall betydligt större i andra länder.

Tittar vi på nettotillväxten för domäner i Sverige under kvartal 1 i år, blir bilden ännu tydligare. Alla toppdomäner förutom .nu och .se minskar. .nu har tydligen hittat sin nisch på den svenska marknaden. Men lilla .nu växer med dryga 1 000 per månad. .se växer 8-10 gånger så fort.

Vad kan nuläget säga om framtiden?

I går bloggade jag om att ICANN nu öppnar upp för nya toppdomäner. Kanske kan den uppvisade trenden säga oss något om en möjlig trend vi kan komma att se när nu nya toppdomäner lanseras någon gång i slutet av nästa år.

Nya spelare kan komma in på den svenska marknaden ganska snabbt. Framförallt genom skyddsregistreringar, men om de inte hittar en varaktig nisch kommer de också att försvinna ganska fort.

.SE har en väldig tydlig identitet. Vi står för Sverige och svenskt. .SE står också för kvalitet och seriositet. Det anser jag är anledningarna till att antalet domänregistreringar hos oss hela tiden ökar.

 

Etiketter: , , , , , , , , , , Foto: av ()
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Danny Aerts Vd på IIS Danny Aerts är vd för IIS sedan 2006. Han är ursprungligen från Nederländerna och kom till Sverige i mitten av 1990-talet. Danny har tidigare arbetat på flera telekomföretag, som Unisource Mobile, Telia och PTT Telecom samt varit vd för Internetportalen Spray.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

  • Peter Forsman 21 juni 2011, kl 16.39

    Det här inlägget tror jag är riktigt nyttigt som ”before”, vi har nu ca 1½ år kvar till vi kommer att se de första av de nya gTLDer aktiverade.

    Jag hoppas att .SE gör ett motsvarande statusinlägg i april 2012, för att sedan följa upp hur utvecklingen går och på vilket sätt den första vågen av nya gTLDerna berör den svenska domänmarknaden.

    Redan för 1½ år sedan fanns tecken på att vi skulle se den här utvecklingen, lite som jag pekar på i det här inlägget
    http://www.internetsweden.se/kommer-com-tappa-mark-och-hoja-priset-2010/
    och vad gäller .eu och svenskarna, så har det aldrig funnits någon större marknad för .eu att tala om i Sverige.

    MEN, ska jag också säga – det kan finnas ett ”naturligt” utrymme för ytterligare ”svenskattraktiva” domäner.

    I sept. 2009 så gjorde jag en hyfsat omfattande kontroll av många TLDer och även ”domänpenetration per internetanvändare” per land.

    Och vad som är intressant i nedan PDF, är att kika på kolumnen längst till höger, som bla visar att Danmark, Schweitz, Tyskland och Holland ligger långt över Sverige då.
    http://www.internetsweden.se/totalnumbersofdomains.pdf

    Det finns alltså troligtvis utrymme att fylla för .SE och andra aktörer. Främst .SE då förstås..

    //Peter

    Svara