ccmarken

Vad kan Creative Commons tillföra i skolarbetet?

Inom ramen för Webbstjärnan kommer lärare och många elever genom sitt arbete med webbpublicering i kontakt med upphovsrättsfrågor för första gången. Vi på Webbstjärnan vill ge dem de rätta verktygen för att kunna arbeta med de här viktiga frågorna och förespråkar Creative Commons.

Skolarbete bygger ofta på att elever bearbetar andras texter, bilder och material. När dessa bearbetningar ska publiceras på webben dyker flera frågor upp: vilket material får vi använda, hur får vi sprida det och vad säger egentligen upphovsrätten? På internet är tillgången på material, bilder, musik och filmer till synes oändlig, och likaså möjligheterna men vilket material som får användas är inte alltid lika tydligt.

Viktigt verktyg för att lära om upphovsrätt

I arbetet med webbpublicering och upphovsrätt är Creative Commons ett viktigt verktyg. Det är en uppsättning licenser som kan användas av den som vill dela med sig av till exempel foton, samt av de som letar efter bilder att använda på egna sajter. Licenserna bygger på ett antal enkla symboler som förklarar vad som är tillåtet när en annan person vill använda verket (det kan till exempel gälla rätt till bearbetning). Är du osäker på hur Creative Commons funkar, kolla gärna in den här filmen vi gjort som förklarar det på ett enkelt och roligt sätt.

Jag vet att Webbstjärnan (.SE:s skoltävling där barn lär sig webbpublicering) spelar stor roll för att elever och lärare ska lära sig mer om upphovsrätt och Creative Commons, När våra barn och ungdomar spenderar allt mer tid online behöver de också de rätta verktygen. Att känna till upphovsrätten, Creative Commons och att förstå hur och när man får använda bilder och annat material på internet borde höra till den digitala allmänbildningen. För de som inte vet hur det funkar och råkar använda upphovsrättsskyddat material kan det bli dyrt.

Webbstjärnan arbetar med Creative Commons

Webbstjärnan har valt att genomgående använda och sprida eget material under Creative Commons, (licensen Erkännande, Dela lika). Med den licensen får de bearbeta materialet och sprida det fritt så länge de uppger upphovsman och licensen. Vi vet att eftersom vi ständigt använder bilder, musik med mera som är fritt så fungerar vi och vår blogg, och våra guider som en förebild för hur man kan använda Creative Commons. Vi vill visa på de möjligheter som Creative Commons kan medföra för ett skolarbete som ska landa online (eller offline för den delen).

Exempel på hur elever använder foton

På många av webbplatserna som är med och tävlar i Webbstjärnan ser vi att lärare tillsammans med sina elever arbetar med Creative Commons och upphovsrätt. Och vi ser framför allt hur elever använder Creative Commons-licensierat material. Det är allt från ”vanliga” fotografer vars bilder eleverna använder som på Snicksnacka till bilder från NASA, som används för att illustrera elevernas rymdarbete, till bilder från kulturarvsinstitutionerna, som eleverna använder för att på en gemensam webbplats bearbeta händelser från 2:a världskriget.

Vi har även exempel på tävlande lag som skapar unikt material som de sedan väljer att licensierar för att andra ska kunna använda och bearbeta deras material i undervisningen. Ett väldigt fint exempel på det är fjolårets vinnande webbplats Projekt Tjernobyl, som valde att licensiera alla sina bilder från Tjernobyl under Creative Commons för att andra elever, lärare ska kunna använda dem i undervisningen. Du kan ta del av alla Patrik Hermanssons bilder via hans fotoström på Flickr.

Sajter med Creative Commons-licensierat material

Flickr, som är en av världens största fotosidor,  är för övrigt ett utmärkt ställe att leta efter Creative Commons-licenserade bilder. När du söker efter något, till exempel ”hund” kan du till höger om rutan klicka på ”advanced search” och där välja att visa enbart sådant som är licenserat med Creative Commons.

Skärmdump från flickr.com

Skärmdump från flickr.com

Letar ni bilder till skolarbetet så brukar jag också rekommendera Wikimedia Commons, en wiki som samlar in bilder och annan media som släppts under en fri licens eller tillhör allmän egendom.

Gratis Internetguide om Creative Commons

Den här texten är en bearbetning av min pecha kucha som jag gjorde i Malmö den 3 maj på temat Creative Commons i Skolan, du kan ta del av presentationen här, och om du laddar ner den kan du ta del av min manus.

Vill du lära dig mer om Creative Commons kan du också läsa vår kostnadsfria Internetguide Copyright – Copyleft.

Är du intresserad av Creative Commons kan jag också varmt rekommendera dig att besöka konferensen Internetdagarna i oktober. Då kommer nämligen Creative Commons grundare Lawrence Lessig att vara en av huvudtalarna! Är du lärare kan du i anslutning till konferensen dessutom gå på en heldag om internet i skolan som jag håller i. Hoppas att vi ses där. :)

Etiketter: Foto: cc av Kristina Alexanderson (CC BY 2.0)
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Kristina Alexanderson Chef, internet i skolan, IIS

Kristina ansvarar för Webbstjärnan, en skoltävling för elever där de under handledning av sina lärare publicerar skolarbete på internet. Kristina är i grunden lärare i svenska och samhällskunskap, men har sedan 2011 ansvarat för Webbstjärnan. Hon är av regeringen utsedd till expert i Digitaliseringskommissionen. Sedan 2013 är Kristina även projektledare för Creative Commons Sverige.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

Ingen har kommenterat artikeln ännu.