Att tvinga bort domännamn hjälper inte

Till Valborg fick vi förhandsbesked om att åklagarmyndigheten lämnat in ett yrkande till Stockholms tingsrätt om förverkande av två domännamn, thepiratebay.se och piratebay.se. Nu kommer detta inte som en överraskning och vår chefsjurist Elisabeth har redan bloggat om det tidigare.

(This blog post has been translated to english, click here to read it)

Vad som är nytt är det faktum att åklagaren nu väljer att driva en rättslig process mot oss som om .SE vore part i den långvariga tvisten mellan representanter för tjänsten The Pirate Bay och upphovsrättsinnehavare.

.SE:s katalogfunktion har i åklagarens  ögon blivit någon form av medhjälpare till brottslig verksamhet. Ett synsätt som mig veterligen är unikt i Europa. Det har inte hänt tidigare att en stat stämmer ett registry för medhjälp till brottslig verksamhet alternativt brott mot upphovsrättslagen. Nåja, Sverige vill gärna vara bäst och först när det gäller internet, även om detta rekord är väldigt tveksamt.

Och fort ska det gå. Precis innan Kristi himmelfärdsdag fick vi yrkandet och hade två veckor på oss att svara. Nu har vi fått förlängd svarsfrist till början av juni.  Åklagaren anser att detta är så bråttom att tingsrätten kan ta beslutet på handlingarna utan förhandling.

.SE:s roll

Vad har vi gjort då? Som ni vet är vi toppdomänsadministratör för .se och administrerar närmare 1,3 miljoner .se-domännamn. Vi utför en uppslagnings-  och katalogfunktion och hjälper till med översättningen från domännamn till den riktiga adressen på internet; IP-adressen.

Detta gör vi inte ensamma.

.SE gör översättningen från .se-domännamn till namnserver, en namnserveroperatör gör översättning till IP-adressen och för de vanligaste frågorna hjälper en resolveroperatör (till exempel Telia) till i stället för .SE.

Sedan sker tilldelning av IP-adresser till en ISP (internetleverantör) genom RIPE.  Och IANA ger oss rätten att administrera toppdomänen .se. Kanske borde jag inte heller glömma Google som hjälper dig att hitta om du inte känner till domännamnet.

Var drar man gränsen för en rättslig process och ansvarsfrågan?

Vi är ett ekosystem av organisationer och funktioner som gör att man hittar på internet. Här kommer också min poäng: var drar man gränsen för en rättslig process och ansvarsfrågan?

Åklagaren har som mål att förverka två domännamn från .SE och att staten ska äga dessa, alternativt att vi avregistrerar och sedan för all tid framöver spärrar dessa domännamn. Vad betyder det?

För det första är det osäkert om alla domännamn under .se är stiftelsens egendom. En egendom som man i så fall kan förverka. Sedan ska staten få dessa namn. Ska vi skicka en avi till staten då?

Alternativet att spärra för all framtid låter som att det strider mot lagen om nationella toppdomäner i Sverige. Tidigare diskussioner kring spärrande av domännamn med PTS och Finansinspektionen har lett till en förståelse att den vägen inte är nödvändig.

Att ta bort domännamnet – som att ta bort en skylt till en butik

Det finns olika sätt att blockera innehåll som är tillgängligt via nätet. Att ta bort domännamn från adressrymden är något som liknar att ta bort en skylt till en butik på stan. Det blir svårare för kunderna att hitta affären, men den ligger kvar och den kund som väl tar sig dit kan fortsätta handla där.

En annan liknelse är att permanent ta bort adresser för att ett brott har begåtts i en fastighet. Hur skulle Stockholms adressplan se ut om man gjorde så? Som en schweizerost med många hål troligen.

Att ta bort skylten – domännamnet – är ett ineffektivt och oproportionerligt sätt att få effekt av en tidigare dom som säger att en tjänst ska bort från internet.

.SE är den snabba genvägen, men fel lösning

.SE är inte heller en del av problemet som finns mellan två parter. Vi är den snabba genvägen, men vi är fel lösning!

.SE kommer naturligtvis bemöta åklagarnas syn. Vi har en pedagogisk uppgift framför oss att förklara för tingsrätten vad ett domännamn är, vad .SE gör och det principiellt felaktiga i att förverka domännamn för alltid.

Det blir kostsamt och även om advokater kommer att tycka att detta är ett intressant mål så är det sura pengar som vi hellre hade lagt på våra satsningar inom skolan eller digital delaktighet.

Önska oss lycka till!

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , Foto: Wrong Way av Miles Tsang (CC BY-NC-ND 2.0)
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Danny Aerts Vd på IIS Danny Aerts är vd för IIS sedan 2006. Han är ursprungligen från Nederländerna och kom till Sverige i mitten av 1990-talet. Danny har tidigare arbetat på flera telekomföretag, som Unisource Mobile, Telia och PTT Telecom samt varit vd för Internetportalen Spray.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

  • Kristoffer Wedholm 15 maj 2013, kl 15.48

    Jag är inget stort fan av The Pirate Bay. Klart att musiker och filmskapare ska ha upphovsätt på sina verk, även om det råkar vara något girigt storbolag som äger rättigheterna. Det används ju gärna som argument att det är rika bolag som äger rättigheterna – och då kan man likt Robin Hood stjäla ostraffat.

    Att tvinga er stänga ner de två domännamnen kommer inte att lösa problemet. Jag gillar liknelser och vill gärna komma med en till. Om polis och åklagare misstänker att det odlas marijuana i en lägenhet, tvingar de då telefonkatalogen att ta bort telefonnummer och adressuppgifter till den lägenheten?

    Stå på er och se till att vinna den här idiotiska rättsprocessen nu.

    Svara
    • Elisabeth Nilsson
      Elisabeth Nilsson 15 maj 2013, kl 17.13

      Tack för den liknelsen. Alla är för övrigt välkomna att bidra med förslag på fler liknelser. Vi har som sagt en pedagogisk uppgift framför oss. /Elisabeth, webbredaktör .SE

      Svara
      • Hans 16 maj 2013, kl 08.30

        Det är som att ge Ferrari böter när någon kör för fort. Som att döma vapentillverkare för medhjälp för mord. Skulle tom kunna se det som att man bötfäller ståltillverkaren som tillhandahåller materialet till ovanstående.

        Svara
      • Samir 12 juni 2013, kl 00.53

        Jag har en annan bra liknelse som borde passa bra på just er roll i det aktuella ärendet:

        Om någon frågar dig var Sergels torg ligger och du förklarar vägen dit, gör du dig då skyldig till medhjälp till narkotikabrott? Alla vet ju att det langas droger på plattan, alltså är det din skyldighet att vägra svara på frågan. Alla karttjänster måste också i konsekvensens namn ta bort och för alltid spärra den informationen i sina system.

        (För er som undrar vad det har för likhet med TPB, det är inte olagligt att besöka sajten och det delas även enorma mängder helt lagligt innehåll)

        Svara
    • Swingthatcat 15 maj 2013, kl 18.35

      @Wedholm
      Jag är ett stort fan av Pirate Bay. Klart att copyrightindustrin inte ska ha kopieringsmonopol i sjutti-dutti år eller vad det är.
      I övrigt håller jag med dig.
      Hälsa Tjocka Lasse!

      Svara
    • VE Webb & IT 15 maj 2013, kl 19.49

      Självklart måste .SE gå vinnande ur denna tvist men däremot är väl inte rättsprocessen idiotisk? Det är bra om det kommer en prejudicerande dom så att inget liknande behöver ske i framtiden. Det är då betydligt bättre att .SE får ta denna strid än att det drabbar privatpersoner eller småföretagare.

      Svara
  • Henry Rouhivuori 15 maj 2013, kl 15.51

    Tummen upp!

    Svara
  • åke lindström 15 maj 2013, kl 17.08

    Delar din uppfattning att .SE pengar kan användas smartare. Gäller även statliga åklagarpengar. Men eftersom du kommer att vinna kanske man kan få en prejudicerande dom som tröstpris.

    Svara
  • Andreas Kettelhoit 15 maj 2013, kl 17.37

    Hade åklagaran rådfrågat någon it-kunnig människa skulle de aldrig drivit detta mål mot er.

    Stå på er och för detta mål så långt ni bara måste.

    Svara
  • Jimmy Ekström 15 maj 2013, kl 17.48

    Lycka till absolut. Svenskt rättsväsen gör vad dom blir tillsagda av representanterna för bland annat Hollywood

    Svara
  • Patrik 15 maj 2013, kl 20.16

    Bra!

    Äntligen någon som står för yttrandefriheten!

    Alla vet ju att det är Amerikanska lobbyister som står bakom detta.

    Tur att det finns vissa som inte är lika korrupta som åklagarmyndigheten!

    Bra jobbat!

    Svara
  • morr 15 maj 2013, kl 22.02

    Lite fegt att länka till wikisidan om tpb istället för till sidan. ;) (ja, pedagogiskt bättre samt att det är jobbigt nu att hålla länken uppdaterad… men ändå ;) )

    Svara
  • Peter 15 maj 2013, kl 23.02

    Man kan tycka vad man vill om Pirate Bay men detta är ren och skär idioti!!! Lägg för jösse namn pengarna där de behövs. Detta är slöseri med våra skattepengar till absolut ingen nytta alls! Alla de som knappar in thepiratebay.se kan skriva exakt samma adress fast med andra bokstäver efter punkten.

    Svara
  • Mikael Andersson 15 maj 2013, kl 23.37

    Det här börjar bli löjligt nu. Om åklagaren och mediamaffian får bestämma är snart alla medhjälpare till medhjälpare till upphovsrättsbrott.
    Vad är nästa steg om detta inte lyckas? Att stämma föräldrarna för att de lät brottslingarna födas? Att stämma staten för att den lät brottslingarna vara svenska medborgare?

    Svara
  • Martin Millnert 15 maj 2013, kl 23.37

    Jag satte upp en liten adress-klisterlapp på internet: thepiratebay.millnert.se.

    Och nu då?

    Svara
  • Jakob Hammarbäck 16 maj 2013, kl 07.16

    Väldigt bra att ni är öppna med att ni fått denna frågan, och fortsätt vara det. Lite märkligt att de orkar driva en sån här fråga, har de hur mycket pengar som helst?

    Igår såg jag Rickards BMW på motorvägen och han körde om mig. Minst 141 km/h gick det som så många gånger förut. Jag tror jag ska skriva till Transportstyrelsen så att de tar bort hans bil ur fordonsregistret. Dessutom har han kört mot rött nån gång, och han lämnar bilen olåst med nyckeln i på kvällen så vem som helst kan ju åka ned på stan och köra mot enkelriktat.

    Ni gör ett fantastiskt jobb med pedagogiska arbetet, tummarna upp! Kan ni inte göra ert svar i form av ett skolmaterial? Kalla det ”kan man ta bort en hemsida” och gör det i form av en tecknad serie. Gärna en tecknad Lemur i huvudrollen.

    Skämt åsido, ni gör ju bra material som ni sprider i skolan. Det ligger väl under CC-licens? Då kan ni lägga upp det på TPB och Flickr, och GoogleDrive. I ert svar kan ni säga att de vore dumt att stänga piratebay eftersom det är en webbsida där elever kan lägga sitt skolmaterial, ideella föreningar kan dela ”ledarhandboken”, företag kan dela ritningar och 3D-modeller till sin produktkatalog. Och ni själva på .Se kan ju inte stänga en tjänst som ni själva använder.

    Och sista exemplet- inte kan ni väl stänga Uppsala Universitets webbsida, bara för att nån student har blivit avstängd för plagiering av uppsats?

    Kämpa på

    Svara
  • morr 16 maj 2013, kl 10.11

    *host*www.thepiratebay2.se*host*

    Svara
  • Marcus Sjöberg 16 maj 2013, kl 10.41

    Den uppenbara liknelsen är att staten skulle säga till posten att dom inte får leverera post till någon klubblokal då någon i den lokalen misstänks begå brott. Eller att någon gjort ett brott via telefoni och telefonnummret då spärras för all framtid.

    Svara
  • Amelia Andersdotter (@teirdes) 16 maj 2013, kl 10.56

    Om vi vill säkerställa oss om att sidor som The Pirate Bay inte får social fäste och inte kan användas av medborgare och andra för att sprida kulturella eller upphovsrättsskyddade verk måste .SE naturligtvis delta i den processen. Det handlar någonstans i slutändan om hur man vill kontrollera information.

    Jag har jobbat med dataskyddsförordningen i parlamentet under senaste året – där är det jättetydligt att om vi vill upprätthålla en grundläggande rätt till privatliv behöver vi en lagstiftning som täcker alla aktörer i personuppgiftskedjan. VI behöver en allmän samhällskänsla där integritet och privatliv är någonting som värdesätts och bevaras, och det räcker med en enda del av samhället som fullständigt skiter i alla typer av integritetsskydd (t ex polisen) för att privatliv inte ska existera.

    Upphovsrätt som informationskontrollerande verktyg är rimligtvis samma sak: antingen börjar vi tänka på hur kultur, konstnärlighet och artister ska stödjas i en ny värld och med nya förutsättningar, eller så måste vi engagera hela samhället i en omfattande informationskontroll å artisterna vägnar. Det är givetvis bra att .SE inte vill plocka bort The Pirate Bay och att .SE inte tycker om censur, men då måste de även följa den tankebanan till sitt logiska slut: upphovsrätten fungerar inte bra idag eftersom upphovsrätten oundvikligen leder till såna här krav från upphovsrättsinnehavare och deras lobbyorganisationer. .SE borde vara tydligare med en kritik av upphovsrättslagen.

    Annars är det för mig som lagstiftare klart att en massa quick fixes som tillämpas sekventiellt efter varandra blir en mer ĺångvarig fix. Sådant ägnar vi oss åt nästan hela tiden.

    Svara
  • morr 16 maj 2013, kl 13.04

    Nyfiken bara, men varför har ni eran klausul om att ni ska ha rätten att stänga av en domän som bryter mot svensk lag? Hade det inte varit bättre att inte ha den? Ett domännamn kan väl knappast bryta mot svensk lag?

    Svara
    • Danny Aerts
      Danny Aerts 16 maj 2013, kl 13.35

      Skrivningen i våra villkor (punkt 6 i användaravtalen) har vi för att det överhuvudtaget ska finnas en möjlighet att deaktivera och/eller avregistrera en domän där domänen i sig eller användningen av domännamnet uppenbart strider mot svensk lag.

      Skrivningen kom till i samband med att förprövningen togs bort 2003 och möjligheten för privatpersoner att registrera domännamn öppnades. Vi har dock aldrig behövt avregistrera ett domännamn sedan villkoren infördes. Kom ihåg att avregistrera leder till att domänen blir ledig igen och det kan inte jämföras med att förverka (beslagta) ett domännamn som ska vara borta från adressrymden för alltid.

      Svara
  • John Doe 16 maj 2013, kl 13.14

    Är det inte troligtvis så att det är USA som trycker på mot svenska myndigheter att ”Sverige” måste sluta upp med ”att stödja tpb” och att åklagarmyndigheten gör detta som ett officiellt utspel för att kunna påvisa att de faktiskt ”försöker”?

    Snart blir väl Aerts inkluderad i den övertalningsstrategin så han ”inser” att domänen faktiskt borde tas bort ”för Sveriges bästa”?

    Politiska utspel är kraftfullare än de fleta här verkar inse, som tar ut utfallet i förväg.

    Svara
  • Magnus Zeisig 16 maj 2013, kl 14.11

    Uppenbarligen har den som beslutat sig för att driva detta inte läst sin historia. Tidningen Aftonbladet indrogs 25 gånger under åren 1831 till 1851 men fortsatte att utkomma i stort sett ostört under namnen ”Det nya Aftonbladet”, ”Det nyare Aftonbladet”, ”Det fjerde Aftonbladet” o.s.v. upp till ”Det tjugondesjette Aftonbladet”, vilket ledde till att indragningslagen till slut avskaffades. (Tack för vinken, morr!) Åklagarmyndigheten verkar dock ha bestämt sig för att göra sig till åtlöje genom sin uppenbara historielöshet. (källor: http://sv.wikipedia.org/wiki/Aftonbladet och http://www.kb.se/sverigesperiodiskalitteratur/2/2_117.htm)

    Svara
  • Lycka Till 16 maj 2013, kl 16.08

    Önskar er Lycka till! Och tycker att detta är fullständigt absurt att dra in .SE i annans konflikt och brutalt mot all den utveckling som .SE måste nu hålla tillbaka, pga onödiga kostnader.

    Svara
  • Tomas 17 maj 2013, kl 12.30

    Kan ni inte stämma dem tillbaka när ni vinner. Ni måste ju gå skadeslösa ur detta när man kommer med vansinniga yrkanden.

    Det hela blir så oproportionerligt när dessa mediebolag med en omsättning som ett mindre land ger sig på folk och myndigheter. Man kanske skulle utfärda dagsböter även för företag när de kommer med orimliga stämningar.

    Svara
  • Dennis Nilsson 19 maj 2013, kl 21.12

    Detta är i högsta grad ett politiskt mål a la bokbål. Det har inget med juridik att göra.
    Vad bokbål är för något kan man bl.a läsa här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bokb%C3%A5l

    Nästa steg är att åklagaren driver en rättslig process mot alla elleverantörer som levererar elkraft till bl.a Pirate Bay.

    Svara
  • Rickard 22 maj 2013, kl 18.06

    Jag skäms över kunskapsnivån. Om åklagaren bara hade förstått hur detta funkar, så hade de aldrig någonsin valt denna märkliga väg. Men problemet är inte att de inte vet. Problemet är att de inte vet att de inte vet.

    Jag vill inte vara sämre, så här kommer min liknelse:

    Jag tycker att man borde stämma Vägverket på miljardbelopp eftersom att massor med fordon – varje dag – kör jättemycket för fort.

    På vägar.

    Som Vägverket ansvarar för…

    Detta case är principiellt mycket viktigt. Jag är så trött på en massa godtyckliga tingsrättsbedömningar ala ”vilda västern” som bara skriker ”okunnighet”. Dags för lite ordning och reda, och precis som ni säger, så ligger nog utmaningen i att så pedagogiskt som möjlig försöka förklara.

    Svara
  • Mikael 25 mars 2015, kl 22.27

    Så stor webplats som typ Thepiratbay behöver ju bara skriva sin nya adress på twitter, facebook, Google+ så är ju hela kundstörmen tillbaka på den nya adressen.

    Så håller med IIS här utan problem, ta bort ett domännamn förhindrar folket för typ 12 timmar, efter det så är dem tillbaka igen.

    Svara