Är domänbranschen på väg mot supersizing?

Det nya året har börjat på ett för oss ovant sätt. Varför? Jo, de första två månaderna har vi inte sett någon tillväxt av antalet .se-domännamn. Visst finns det enkla förklaringar som att tidigare kampanjer leder till en större mängd avregistreringar nu – men faktum är att den naturliga tillväxt som vi haft i över tio år (!) har avstannat.

(Read this blog post in english)

Förra året växte toppdomänen .se med sex procent. Utan att ha gjort en beräkning skulle jag tro att det ligger nära snittet för alla europeiska toppdomäner. Många har redan börjat se sin tillväxt landa mellan 0 och 5 procent. Troligen kommer vi snart att se de första toppdomänerna som på ett strukturellt sätt börjar krympa.

Varför händer det? Förklaringarna är många

Snart har varje företag ett eget domännamn och marknaden är möjligen mättad där. Bristen på enkla verktyg och paket för privatkunder (eller marknadsföring av paketen) leder till att den marknaden inte växer så mycket. Konkurrensen från nya toppdomäner, ändringar av algoritmen hos sökmotorer och populära sociala medie-tjänster kan vara orsaker. Det är säkert en salig blandning av flera faktorer.

Vilka konsekvenser får det för oss på .SE?

För det första behöver vi för första gången på tio år på allvar börja tänka på marknadsföring och produktutveckling.

Det som varje vanlig verksamhet har som sin dagliga utmaning har varit ”långtbortistan” för oss. Som administratör (eller registry) har vi kunnat luta oss tillbaka och låta våra återförsäljare sälja domännamn. Vi har bakom kulisserna producerat vår ”standardprodukt” som är likadan för allt och alla.

Branschen behöver sätta kunden i fokus

Jag brukar fråga mina branschkollegor i andra länder hur det går med registry-verksamheten. De flesta kan då berätta det exakta antalet administrerade domäner, men vet inte hur många kunder de har. För toppdomänsadministratörer har kundfokus och att förstå kundbehov i alla år varit mindre viktigt.

Supersize

Det som nu händer är att vi kanske behöver tänka i termer av nya produkter, nya tilläggstjänster och paket. En vanlig strategi skulle vara att börja ”supersiza” i vår bransch också. Att supersiza är att slå ihop produkter och erbjuda större volymer för ett för kunden fördelaktigt pris. Den bakomliggande fördelen för den säljande parten är att kostnaderna för att producera större volymer är så pass låga att man fokuserar på att höja snittintäkten per kund.

Jag är övertygad om att en framtida tillväxt av domännamn kan komma genom dessa paket eller tilläggstjänster. Frågan är om våra återförsäljare kan – och vill – sälja dessa nya produktpaketeringar. Domänförsäljning är för de flesta av våra återförsäljare något som är viktigt för att få en webbhotellskund. Som egen affär är försäljning av domännamn oftast underordnad. Här måste vi hitta en win-win-situation.

.SE ska ha fler ben att stå på

En andra konsekvens av den minskade tillväxten av toppdomänen .se är behovet att stå på flera ben för att kunna fortsätta med våra viktiga internetsatsningar.

Vi har börjat administrera toppdomänen.nu sedan september. .nu har kanske en högre tillväxtpotential (större marknad) och ger tydliga skalfördelar. Med hänvisning till ovanstående blir också .nu och .se attraktivt för paketering, men i slutändan är det samma affär.

Mer strategiskt viktigt är jobbet vi gör för ICANN. Att vara en global testorganisation är typiskt för det som kallas ”blue ocean strategy” – en strategi som förespråkar att man i stället för att konkurrera på befintliga marknader fokuserar på att hitta ännu oupptäckta marknadsutrymmen.

Vårt tidiga fokus på utveckling av alternativa intäktsbringande tjänster gör att vi nu ökar våra intäkter varje år. Vi förväntar oss att intäkter som kommer från andra delar av vår verksamhet än .se-domänen kommer att kunna stå för 20 procent av den totala intäkten i år.

Priset för .se-domäner på grossistnivå har inte höjts på fem år

En tredje konsekvens av den minskade tillväxten kan vara att vi behöver diskutera om vi ska se över våra priser. Nu är det fem år sedan vi satte det nuvarande priset på grossistnivå. Den ständiga tillväxten har kunnat balansera andra pris- och kostnadsökningar och gett oss utrymme för våra internetsatsningar.

Att höja priset är alltid som att svära i kyrkan. Men samtidigt kan man tycka att en höjning av årsavgiften motsvarande en liten kaffe latte vart femte år kanske inte gör så ont.

Etiketter: , , , , , ,
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Danny Aerts Vd på IIS Danny Aerts är vd för IIS sedan 2006. Han är ursprungligen från Nederländerna och kom till Sverige i mitten av 1990-talet. Danny har tidigare arbetat på flera telekomföretag, som Unisource Mobile, Telia och PTT Telecom samt varit vd för Internetportalen Spray.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

  • Jimmy Wirsborg 26 februari 2014, kl 14.00

    Låter som en spännande framtid. Jag har hört rykten från USA om att domäner setts ungefär som att äga en tomt eller liknande och att det gått att belåna mot den. Det var dock innan finanskrisen slog till, kan vara annorlunda nu. Kan det vara en tanke att öppna en värderingstjänst för .se-domäner? D.v.s. där bolån.se blir en väldigt värdefull domän medan nisses-bolånemarknad.se bara blir värd domänavgiften? Är det något som du ser skulle kunna växa fram i Sverige och för .se? Och går det att utveckla en sådan tjänst som trovärdigt kan ge en rättvis och tillförlitlig värdering?

    Är det dags att marknadsföra er mot privatpersoner så alla i Sverige äger sitt familjenamn.se osv?

    En annan tanke som slår mig är att många av de ”bästa” domänerna, de korta med bra beskrivande namn, redan registrerats och det har blivit svårare och man måste vara sjukt kreativ för att göra kap nu för tiden. Är det något som ni har tittat på? Finns det någon data på antalet parkerade .se domäner kontra aktiva? Jag tänker mig att många köpt domäner och bara lagt upp en parkeringssida tills de får rätt bud på domänen.

    Oavsett vad som händer, lycka till! Ert arbete och hur ni håller fast och bekämpar mindre smarta politiska intrång på Internet är beundransvärt.

    Svara
    • Elisabeth Nilsson
      Elisabeth Nilsson 26 februari 2014, kl 14.20

      Tack för de fina orden! Tänkte bara berätta att Danny just nu är på sportlov och har väldigt sporadisk uppkoppling, så svar kommer – men det kan dröja några dagar :) /Elisabeth, redaktör för .SE-bloggen

      Svara
    • Peter Forsman
      Peter Forsman 6 mars 2014, kl 10.38

      Hej Jimmy,

      Jag jobbar som abuse-ansvarig här på .SE och har blivit ombedd att ge min syn på dina frågor, hoppas att det går lika bra.

      För att göra det väldigt lätt för mig, så skulle jag vilja skriva att en domän är värd precis så mycket som en köpare är villig att betala och en säljare är villig att sälja den för.
      Allt utanför det är fiktiva värden.

      Men nu vill jag inte göra det lätt för mig och domäners värden bestäms av så många olika faktorer och även vad den används och har använts till ..och även hur länge.
      En nyckelordsdomän som spel, hus, casino etc har ett generiskt värde i domännamnet i sig självt, medan andra domännamn som exempelvis [andreasviklund.com] har värdeladdats under många år
      och därför såldes för stora pengar när det begav sig: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/varldsberomd-sajt-saljs-pa-konkursauktion_7025179.svd

      Men också för att namnet lever i symbios med webbinnehållet och allra mest pga av den höga rankingen som namnet/webbplatsen har i Google, som i sin tur mycket bygger på den oändliga mängen inlänkar till sidan.

      Utöver det är såklart registreringshistoriken för ett domännamn viktig, precis som att innehavarhistoriken kan spela in , registrar, ns-byten osv, söktrafik på ord/fraser relaterade till adressen.
      Och den viktigaste parametern för en värdering av ett domännamn är ju såklart efterfrågan.
      Jag tror dock att det största hindret en sådan tjänst skulle ha är just trovärdighet, då det är svårt för att inte säga omöjligt att värdera ”olika” domäner i ett och samma verktyg/tjänst.
      Ex.
      – ett verksamhetsbeskrivande domännamn som kanske inbringar tiotusentals pengar genom PPC-parkering
      – ett brandat påhittat domännamn som används för en webbshop / välbesökt blogg el. liknande
      – ett nyckelord, men aldrig använts som webbsida
      – ett LL- eller LLL-domännamn (Letter Letter Letter), som ofta är akronym för flertalet verksamhetsnamn, vilket kan höja efterfrågan (priset).
      – ett domännamn som kanske endast använts för e-mail under många år av väldigt många.
      – ett domännamn som är registrerat under såväl .se, .nu, .com, .net, .org osv.
      – ev. försäljningar av samma eller liknande domännamn under samma eller andra toppdomäner som ”värdemätare”.

      Ja, du förstår säkert att det är riktigt komplext och fanns det tre värderingstjänster därute, så skulle värdet säkert variera stort för samma domän, hos de tre.

      Rörande din fråga om privatpersoner och familjenamn:
      – Både jag och nej – .SE är ett domännamnsregister som jobbar genom 148 .se-registrarer och 83 .nu-registrarer och det är dessa partners som du som kund ingår avtal med.
      Det gör ju att vi från registrets sida kan uttrycka önskemål och berätta att privatpersoner och småföretagare är ett kundsegment som är förbättringsbart – men vi har ingen möjlighet att göra dessa marknadsföringsval åt våra partners.
      https://www.iis.se/domaner/aterforsaljare/se/?country=all
      https://www.iis.se/domaner/aterforsaljare/nu/?country=all
      – Detta påtalar vi.

      Ang. användningen av .se-domäner så har vi ingen färsk genererad statistik för det, då leverantören valt att presentera den på helt nya sätt som resulterade i felaktiga värden.
      Så den senaste statistiken som finns att tillgå är från 2012-07-01
      https://www.iis.se/domaner/statistik/anvandning/?period=2012-07-01&apply=Visa

      Om den är representativ för idag vet jag inte, men den visar iaf att 70% av .se-domänerna då var fungerande webbsidor och av dessa så är 2,31% parkerade sidor, 0,36% PPC Parked Sites och 0.2% PPC Purposed Sites och det är rimligt anser
      jag att även lyfta in ”Under Construction Sites” på 0.85% (eftersom flera webbhotells parkeringssidor har just denna text).
      Men som du ser så ser du att det totalt inte är mer än 3,72% som är PPC (Pay Per Click) eller parkerade sidor.

      Samtidigt ska sägas att om du tittar längst ner på sidan på DNS- och webbserverfelen som anges, så kan det vara frågan om fullt fungerande sidor, men som ändå ger utslag på tekniska brister – så man bör ha i minnet att statistiken är automatiskt insamlad.

      Jag hoppas att det gav fler svar, än nya frågor.

      Svara
  • Kristoffer 27 februari 2014, kl 08.51

    Förstår inte alls hur ni tänker när man överväger att höja grossistpriserna för .SE domäner, visst det finns någon form av inflationsparameter.

    Ser man till Europeiska mått mätt så är .SE domäner på tok för dyra och det är förmodligen största anledningen till att företag och privatpersoner inte registrerar fler domäner. Det anses idag för dyrt att skyddsregistrera typos, registera produktdomäner, osv.

    Det krävs förvisso några antaganden, men inte en allt för avancerad excelsnurra, för att inse att totala intäkter skulle öka om .SE sänkte priset till kanske 50kr ex moms samt tryckte in några marknadsföringskampanjer. Dessutom antar jag .SE har interna mål för att nå 2 miljoner .SE domäner, vilket kommer dröja väldigt många år med nuvarande prissättning.

    Svara