Appen som i tysthet äter upp din datavolym

Det här inlägget handlar om hur mycket data Songpop och andra populära appar förbrukar när du använder dem. Allt började med att min egen förbrukning plötsligt drog iväg. Jag bestämde mig då för att genomföra en liten undersökning för att ta reda på mer om hur mycket mina appar förbrukar.

När jag reser på t-banan brukar jag titta på vad folk runt omkring mig gör för att fördriva tiden. De flesta är försjunkna i sin smartphone. En snabb glimt brukar visa vilken app de använder. På sista tiden har jag sett ett ökande antal som spelar musikspelet SongPop där man utmanar en motståndare och det gäller att känna igen artisten eller låten man får höra och svara så snabbt som möjligt. Och då helst rätt. Jag har spelat spelet själv under någon vecka och det är rätt kul ett tag.

Men det här blogginlägget är inte en recension av SongPop utan handlar om en sak jag upptäckte när jag spelade spelet.

I ditt mobilabonnemang så ingår en viss mängd data som du får förbruka under en månad. Det finns en del som inkluderar 500MB, andra kan gå upp till 5GB (10 gånger så mycket). Det vanligaste är nog runt 1-2GB på månad.

Det skall räcka till allt du skickar och tar emot från internet som att kolla Facebook, hämta och skicka mejl, surfa på sajter, läsa nyheter och så vidare. Men ett antal populära appar äter också av denna datamängd. En del mindre, andra VÄLDIGT mycket, vilket jag kommer till nu.

I ett helt annat ärende ringde jag min mobiloperatör och passade då på att fråga hur mycket jag hade kvar av den mängd data som ingår i mitt abonnemang för den här månaden. Och svaret jag fick förvånade mig. Jag hade förbrukat mer än vad jag trodde. Visst, jag vet att Spotify kan äta en massa data om man väljer att streama musiken och om man ställer in bästa ljudkvalité. Men jag använder Spotify mest över mitt egna wifi-nät hemma.

Så jag började fundera. Hade jag gjort någon felaktig inställning i Spotify eller i mobilen? En snabb koll visade att allt var okej. Så vad var det som käkade upp min månadspott? Youtube äter EXTREMT mycket data men använder jag bara hemma då jag är ansluten mot mitt eget wifi-nät. Så vem var boven i dramat.

Enter: SongPop

Jag började misstänka Songpop eftersom förbrukningen skjutit i taket precis efter att jag började spela det. Så jag googlade runt för att försöka hitta information om hur mycket data som förbrukas när man spelar. Jag hittade ingen, utan mest användare som ställde samma fråga i olika forum. Så jag bestämde mig för att ta reda på det själv.

Så gjorde jag undersökningen

En väldigt ovetenskapligt undersökning blev det så klart, men tillräcklig för att få en hyfsad uppfattning om hur mycket det kan röra sig om.

Min HTC Desire S fick agera testplattform. Jag installerade två program på telefonen. Det ena loggar hur mycket data som förbrukas. Det andra visar hur mycket data som skickas/hämtas i realtid. Sedan gjorde jag ett antal testspel. I spelet gäller det att svara så fort som möjligt, vissa svarar blixtsnabbt men det finns även de som kanske behöver lyssnar betydligt längre för att kunna svara. Jag simulerade därför båda typer av spelare.  Boven i dramat är musiken som streamas.

För varje spel så loggade jag hur mycket data som förbrukades av min pott. Det visade sig att det inte var så stor skillnad beroende på hur snabbt man svarade. Troligtvis så cachar den streamade musiken alltid innan den spelas upp och om man svarar blixsnabbt så avbryter det inte förbrukningen. Och som jag har nämnt tidigare så är det själva musiken som äter upp din pott, inte all annan data som skickas i spelet.

Varje omgång av Songpop förbrukar i snitt 3,5 MB

Så hur mycket data förbrukar en genomsnittlig omgång i SongPop?

En utmaning består egentligen av två delar. Varje del består av fem låtar i en genre som den ena spelaren väljer. När den är spelad så följs den av att den andre i sin tur väljer en genre med fem låtar i en returmatch. Det är så de flesta spelar. Varje del/omgång med fem låtar förbrukar 3,5 MB i snitt. Det kan låta lite men om man börjar räkna på det så inser man att det här kan äta en hel del av datamängden om man spelar ofta och länge.

Låt oss titta på en möjlig spelare och förbrukning.

I SongPop Free så kan du ha ett antal utamanare och macther igång samtidigt. Att ha minst fem utmanare är nog vanligt. Om vi antar att vi spelar med alla fem en gång om dagen och varje omgång består av en utmaning följt utav en returutmaning så blir det:

5 (st) x 3,5 MB x 2 (ggr) = 35MB per dag.

Om man spelar på detta sätt en gång per dag så förbrukar SongPop cirka 1GB(!) av din pott med mobil data per månad. Den pott som även skall räcka till Facebook, Spotify, surfa, mejl med mera.

Många mobilabonnemang har ett tak på 1GB/månad och går du över det så stryps hastigheten till en bråkdel av det normala tills du köper en ny pott, köper ett dyrare abonnemang eller tills nästa månad.

Om du spelar oftare än exemplet ovan och med fler utmanare så drar det iväg ännu snabbare i förbrukning.

Jag försöker inte påstå att andra program som Spotify eller Youtube skulle vara bättre. Det jag försöker peka på är att ett oskyldigt program som SongPop, som går så snabbt att spela, i tysthet faktiskt kan kosta dig en stor del av den datapott du betalar för varje månad. Och det utan att du ens tänker på det.

Det kanske är lättare att koppla ihop en förbrukning med att lyssna på en låt i tre minuter på Spotify eftersom den pågår just så länge. Men förbrukningen i SongPop sker under en sån kort stund i spelet att man kanske inte tänker på det, speciellt när musiken bara spelas under den korta tid fram tills du väljer svaret.

En jämförelse av förbrukningen mellan några olika appar

Vi kan jämföra mellan några olika appar för att få en uppfattning om hur det ligger till.

————————————————
Spotify Mobil App*
————————————————
Kvalité: 96 kbps [Normal Quality]

Cirka 2,1 MB för en normallång låt (3 min) = 0.72 MB/min

Kvalité: 160 kbps [High Quality]

ca 3,6 MB för en normallång låt (3 min) = 1.2 MB/min

Kvalité: 320 kbps [Extreme Quality]

ca 7,2 MB för en normallång låt (3 min) = 2.4 MB/min

(*Spotify kör komprimering)

————————————————
SongPop
————————————————

(En omgång, utmaning och plus returmatch, tar
ca 2,5 minuter)

ca 7 MB för en omgång = 2,3 MB/min

————————————————
Streamad Video (Youtube mm)
————————————————

9-18 MB* för en 3 min musikvideo = 3-6 MB/min*

(*beroende på upplösning/kvalitè)

————————————————
Facebook
————————————————
1 MB (ca) för att ladda startsidan

————————————————
E-post (bara text)
————————————————
0,01 MB per mejl.

Så vad kan vi dra för slutsats av detta?

Att det kanske är förvånande att en snabb tävlingsomgång i SongPop (2 x 5 låtar) med totalt 20 sekunder spelad musik (effektivt sett) kostar dig lika mycket som att lyssna på en tre minuters låt i Spotify på högsta möjliga ljudkvalité.

Därför kanske det kan vara bra att fundera över vad programmen i mobiltelefonen verkligen gör. Inte bara ur en säkerhets- och integritetsaspekt utan även vad användandet faktiskt kostar dig.

Därför kan det vara bra att använda wifi för din smartphone så långt det är möjligt. Inte bara för att prestandan kan bli bättre utan även för att vissa appar inte ska äta hål i din plånbok eller förbruka din data-pott.

Och till sist ett varningens ord. Var försiktig med att köra program som SongPop, Spotify och så vidare när du är utomlands. Det kan annars blir en väldigt dyr historia. För Spotify är det bäst att använda lokala wifi:n eller att ladda ner några spellistor hemma innan du reser och sedan lyssna i offline-mode.

Läs mer på vår webb:

Fler blogginlägg från Amar

Etiketter: , , , , , , , , ,

Om bloggaren

Amar Andersson F.d Registrar Manager, IIS Amar Andersson var fram till 2015 den som hade kontakten med våra registrarer (återförsäljare). Tidigare har han arbetat från TeliaSonera där han var med och startade upp Telias Internettjänster -95.