Använd internet i skolarbetet

Lärare och elever bör använda internet till mer än att bara söka efter information till skolarbete. Genom att använda internet till att skapa, lär man sig också mer.

”Min man använder internet ännu mer än vad jag gör. Vår användning av internet privat och våra yrken som kräver internetanvändning påverkar våra barns internetanvändning och vi är positiva till att barnen använder internet. Jag önskar att deras skola skulle göra det mer.”

(Citat från Svenskarna och internet 2014.)

I mitt arbete på IIS ägnar jag och mina kollegor oss åt att hjälpa enskilda skolor, och pedagoger i deras arbete med att få internet att bli en naturlig del av skolans undervisning.

Hela tanken bakom Webbstjärnans tävling är att lärare tillsammans med sina elever ska använda internet till mer än att bara söka efter information till skolarbete. I år deltar nästan 60 000 elever i Webbstjärnan – från grundskolans första klass till gymnasiets sista år.

Frågvisa elever och lärare

Konceptet bakom Webbstjärnan är att om elever använder internet till att skapa skolarbete lär de sig också mer, inte minst hur internet fungerar. Det är också något som vi på Webbstjärnan märker genom att vi får frågor kring saker som ”varför syns inte vi när man Googlar på vår skola?”. Eller när pedagoger i sitt arbete med att publicera skolarbetet på nätet aktivt arbetar med nätetikett, helt enkelt hur man ska vara en god kompis på nätet.

Gör mer

Men precis som kvinnan i citatet som jag inledde mitt inlägg med så ser vi att skolan behöver göra mer. I rapporten Eleverna och internet 2014 framgår det att nästan var fjärde elev på högstadiet aldrig har undervisats i hur man ska handskas med internet.

Så visst håller jag med skolan kan göra mer, och skolan kan dessutom göra mer med ganska små medel. Webbstjärnan är ett sådant medel, och genom att ha en webbplats för skolarbetet skapar pedagoger möjligheter att öka kunskaperna och medvetenheten om hur internet fungerar.

Etiketter: , , , , Foto: student_ipad_school - 143 av Brad Flickinger (CC-BY 2.0)
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Kristina Alexanderson Chef, internet i skolan, IIS Kristina ansvarar för Webbstjärnan, en skoltävling för elever där de under handledning av sina lärare publicerar skolarbete på internet. Kristina är i grunden lärare i svenska och samhällskunskap, men har sedan 2011 ansvarat för Webbstjärnan. Hon är av regeringen utsedd till expert i Digitaliseringskommissionen. Sedan 2013 är Kristina även projektledare för Creative Commons Sverige.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

Ingen har kommenterat artikeln ännu.